هر روز صدها هزار موتورسيكلت آلاينده در تهران تردد ميكنند اما پليس فقط با جرايم خاص آنها نظير نداشتن پلاك، نداشتن كلاه و نداشتن گواهينامه برخورد ميكند. براساس ماده11 آييننامه اجرايي نحوه انجام معاينه فني مصوب هيأت وزيران در تاريخ 7آبان1382، ادارات راهنمايي و رانندگي پليس موظفند با هرگونه تخلف وسايل نقليه موتوري برخورد كنند. معاينه فني يك موتورسيكلت تنها 8 دقيقه طول ميكشد اما بيميلي پليس به اجراي قانون معاينه فني موتورسيكلتها موجب شده كمتر از يك دهم درصد موتورهاي فعال پايتخت خود را به انجام معاينه فني ملزم بدانند.
سيدنواب حسيني منش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران، درباره ميزان مراجعه موتورسيكلتها به مراكز معاينه فني تهران گفت: متأسفانه در شهر تهران ميزان مراجعات به مراكز معاينه فني بسيار ضعيف است و از 3ميليون موتورسيكلت تنها 200مورد براي دريافت گواهي معاينه فني مراجعه ميكنند. وي ادامه داد: تست آلايندگي موتورسيكلتها يكي از آزمونهاي مهم درمراكز معاينه فني است.
سلامت و عدمسلامت وسايل نقليه در اين آزمون براساس حدود مجازي كه سازمان محيطزيست تعيين كرده و به مراكزمعاينه فني ابلاغ شده صورت ميگيرد؛چرا كه هم اكنون27درصد از مردوديهاي وسايل نقليه مربوط به اين آزمون ميشود. البته ساير آزمونها نيز در كاهش آلودگي هوا تأثيرگذاراست. حسينيمنش درباره تعداد مراكز معاينه فني در شهر تهران بيان داشت: در پايتخت 5 مركز معاينه فني وجود دارد كه داراي 10خط هستند. وي همچنين افزود: قرار است مراكز معاينه فني موتورسيكلتهاي تهران به سامانه سيمفا متصل شود.
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران درباره آمار فرسودگي موتورسيكلتهاي تهران اظهار كرد: عمر بالاي 7سال براي موتورسيكلتها يعني فرسودگي و هماكنون حدود 2هزار و 500فقره عمر بالاي 7سال دارند.
نظر شما